report

Curriculum-ul nostru este în limbile: engleză modernă și germană veche.

Motivația este simplă: engleza este limba de circulație internațională folosită cel mai des în comunitatea HEMA pentru a împărtași rezultatele cercetării în continuă desfașurare, precum și în interacțiunile dintre practicanții HEMA din diferite țări, iar germana veche este folosită de toți practicanții serioși de HEMA din tradiția Liechtenauer (școala Germană) pentru a se referi la conceptele și tehnicile din această tradiție, pentru că este limba în care au fost scrise sursele istorice după care lucrăm.

În acest context, noi ne-am creat curriculum-ul direct în limba engleză, cu termenii echivalenți în germana veche alăturați în paranteze pătrate [ ] și scriși cu albastru, încât cursanții noștri să se familiarizeze repede cu acest mod de lucru, să poata foarte usor participa la evenimente internaționale de HEMA (mai ales seminarii) și interacționa cu colegi de-ai lor din străinatate într-un limbaj comun ambelor părți. Nu numai curriculum-ul pe acest site, dar și lecțiile propriu-zise sunt predate, cu conceptele în limba engleză și în germana veche, deși predominant în limba română. Desigur, pentru orice nelămuriri, se pot intreba instructorii.

report Curriculum-ul nostru prezintă interpretările curente ale conceptelor și tehnicilor ce compun disciplina Spadă de Două Maini (Longsword) în tradiția Liechtenauer. Dar, pentru că lucrăm în mod constant la testarea și rafinarea acestora, cum fac și colegii noștri din alte cluburi care iau în serios HEMA, este foarte posibil ca interpretările să se schimbe și, in consecință, și conceptele teoretice și implementarea practică ce derivă din noile interpretări să se schimbe și ele.

report Un alt aspect important de clarificat este că în perioada în care au fost scrise sursele după care lucrăm (aproximativ secolele 14-15), societatea funcționa după alte paradigme. Mai exact, cei cărora le erau menite tratatele de luptă se antrenau pentru lupta cu arme de la o vârstă foarte fragedă (uneori chiar de la 8 ani). Astfel, concepte de bază extrem de importante pentru cineva care nu a mai avut nici un fel de contact cu lupta cu Spada de Două Maini, din păcate, nu sunt explicate în surse! Toate aceste concepte de bază (postura, pașitul, cum se apucă arma etc.) au fost extrapolate de către instructorii HEMA ai fiecărui club, după cum au știut ei mai bine, comparând cu alte arte marțiale și cu descoperirile moderne din stiință (anatomie, biomecanică, analiza sportivă etc.) și testate empiric pentru a găsi cea mai buna soluție. Aceasta este situația și la noi în club. Așadar, pentru toate conceptele în care nu vedeți termenul echivalent în germana veche, explicația este că acel concept nu este descris în surse.

report Conceptele din curriculum-ul nostru sunt organizate pe secțiuni (capitole) care au un titlu propriu și uneori pe sub-secțiuni (subcapitole) care au de asemenea un titlu propriu. De exemplu, modurile în care se poate apuca arma sunt reunite în sectiunea: “Types of Grips”. Dar există mai multe moduri de apucat arma cu mâna dreaptă și mai multe cu mâna stângă. Așadar, în cadrul acestei secțiuni, există și sub-secțiunile “Types of Grips for the Right Hand” și “Types of Grips for the Left Hand”. O altă mențiune importantă aici este că deși toate tipurile de apucat arma cu mâna dreaptă, de exemplu, fac parte din aceeași secțiune conceptuală, ele nu sunt predate în aceeasi lecție! Pentru că unul dintre ele este pentru tehnici mai avansate predate mai târziu în progresia sezonului. Așadar, este foarte posibil să întalniți același titlu sau subtitlu de mai multe ori, în lecții diferite și cu concepte diferite corelate lor. Pentru că ordinea în care este prezentat curriculum-ul este ordinea efectivă de predare și ordinea în care cursanții vor parcurge conceptele și tehnicile la antrenament. In fine, conceptele sunt impartite si in "Drilled" si "Auxiliary". Dupa cum sugereaza si numele lor, "Drilled" sunt cele lucrate prin exercitii specifice, iar "Auxilliary" sunt concepte importante pentru o tehnica, dar predate corelat ei, fara exercitii specifice.

Curriculum

Each training consists of Basics + 1 of the Themes. 1 hour each.

But Basics A alternates with Basics B, counting training by training. The pattern is the following:

Basics A, Basics B, Basics B, Basics A AND REPEAT

The rotation of Themes is the following:

  • 1a 2a 3 <- 3 weeks
  • 1b 2b 3 <- 3 weeks
  • 1c 2c 3 <- 3 weeks

Each theme is repeated x 2 times -> Each theme lasts 2 training sessions, or 1 week, hence the 3 weeks durations above.

TOTAL ROTATION TIME: 18 sessions ~= 2 1/4 months

The pattern for both the basics alternation and the themes rotation starts at the beginning of each official club study year and is respected, cyclically, throughout that entire year.

Each of the three weeks blocks of 3 themes (ex.: 1b 2b 3), should give the fencer a complete, though basic, combination of attacks + defenses + strategy, which can be successfully used in sparring.

  • library_books BASICS A:
    	{Drilled}
    
    		Types of Footwork
    			#1 Half-Step
    			#2 Full-Step 
    
    		Basic Structure: Strong Skeletal and Muscular Coordination (The Sisyphus)
    						
    	{Auxiliary}
    
    		Stance 				
    			#1 Front Stance 	(parameters: Middle-Weighted + Medium)	
    			
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip				
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    
  • library_books BASICS B:
    
    	{Drilled}		
    
    		The Three Wounders/Wonders [Drei Wunder] 		
    			#1 "Thrust" [Stoss/Stitch]
    				#1.0 Basic thrust mechanics (The Great Extender) 
    								
    			#2 "Cut/Strike" [Hau/Haw] 
    				#2.0 Basic cut mechanics (The Swoosh)
    				
    	{Auxiliary}
    
    		Stance
    			#1 Front Stance 	(parameters: Middle-Weighted + Medium)	
    			
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip
    				#1.2 Pistol Grip
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    				#2.3 Pistol Grip
    			#3 The Dobringer Grip
    		
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    			#4 "Fool" [Alber]
    
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    
    
  • library_books THEME 1A: Attacks - Thrusts From Some Guards to All Four Openings
    
    	{Drilled}
    		
    		The Three Wounders/Wonders [Drei Wunder] 
    			#1.1 "Under Thrust" [Unterstich] (from Plow to mid-target)
    			#1.2 "Over Thrust" [Oberstich] (from Ox to mid-target)
    
    			Vom Tag 	-> Oberstich	-> Vier Blossen
    			Alber 		-> Unterstich	-> Vier Blossen
    			Wechsel 	-> Unterstich	-> Vier Blossen
    
    	{Auxiliary}
    		
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: Middle-Weighted + Medium)
    		
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip
    				#1.2 Pistol Grip
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    				#2.2 Pistol Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    			#2 "Ox" [Ochs]
    			#3 "Plow" [Pflug]
    			#4 "Fool" [Alber]
    
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    			#2 "Changing Guard" [Wechsel(hut)]
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    			#1 "Before" [Vor]
    
    
  • library_books THEME 1B: Attacks - The Basic Cuts
    
    	{Drilled}
    
    		The Three Wounders/Wonders [Drei Wunder]
    			#2 "Cut/Strike" [Hau/Haw]
    				#2.1 “Over Cut” [Oberhau] from [Vom Tag] to [Wechsel]
    				#2.2 “Under Cut” [Unterhau] from [Nebenhut] to [Einhorn]
    				#2.3 “Middle Cut” [Mittelhau] from [Mittelhut] to [Mittelhut]
    
    
    	{Auxiliary}
    
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: Middle-Weighted + Medium)
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    				
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    			
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    			#2 "Changing Guard" [Wechsel(hut)]
    			#3 "Unicorn" [Einhorn]
    			#4 "Middle Guard" [Mittelhut] 
    			#5 "Rear Guard" [Nebenhut]
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    			#1 "Before" [Vor]
    
    		Moulinettes
    
    
  • library_books THEME 1C: Attacks - Chaining Attacks and Changing the Side of an Attack
    
    	{Drilled}
    		
    		Chaining Attacks (full cuts)
    			#1 Long Edge - Long Edge Combinations
    			#2 Short Edge - Short Edge Combinations 
    			#3 Short Edge - Long Edge Combinations 
    
           	Specialized Techniques for Changing the Side of An Attack
    			#1 “Striking Around” [Umbschlagen] - w/ and w/o Moulinette
    
    	{Auxiliary}
    
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: Middle-Weighted + Medium)
    
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    					
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    				
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    			#2 "Changing Guard" [Wechsel(hut)]
    			#3 "Unicorn" [Einhorn]
    			#5 "Rear Guard" [Nebenhut]
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    			#1 "Before" [Vor]
    
    		Parts Of The Blade
    			#1 Long Edge [Lange Schneide]
    			#2 Short Edge [Kurze Schneide]
    
    		Moulinettes
    
    		Compound Motions (Short Edge Overcuts and Short Edge Undercuts)
    
    
  • library_books THEME 2A: Defence - Static Parries
    
    	{Drilled}
    
    		“Catching” Parries [Auffangen] (Non-Offensive, Common Fencing)
    			#1 Ort Parry 		(parameters: Hard Strong Static) 
    			#2 Schilt Parry 	(parameters: Hard Strong Static)
    			#3 Kron Parry		(parameters: Hard Strong Static)
    
    	{Auxiliary}
    
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: Middle-Weighted + Medium)
    
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip				
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    					
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    				
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    			#6 "The Crown" [Kron]
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    				#1 "Before" [Vor]
    				#2 "After" [Nach]
    
    		Moulinettes
    
    
  • library_books THEME 2B: Defence - Dynamic Parries
    
    	{Drilled}
    		
    		Sweeping Parries (full cuts)
    			#1 Long Edge Oberhau from your right side vs. Long Edge Oberhau coming from your left		(parameters: Hard Strong Dynamic)
    			#2 Short Edge Unterhau from your left side vs. Long Edge Oberhau coming from your left		(parameters: Soft Strong Dynamic)
    			#3 Long Edge Unterhau from your left side vs. Long Edge Oberhau coming from your left 		(parameters: Soft Strong Dynamic)
    			#4 Long Edge Unterhau from your right side vs. Long Edge Unterhau coming from your left		(parameters: Hard Strong Dynamic)
    			#5 Short Edge Oberhau from your left side vs. Long Edge Unterhau coming from your left 		(parameters: Soft Weak Dynamic)
    			#6 Long Edge Oberhau from your left side vs. Long Edge Unterhau coming from your left		(parameters: Soft Weak Dynamic)
    			#7 Short Edge Oberhau from your left side vs. Long Edge Oberhau coming from your left 		(parameters: Soft Weak Dynamic)
    			#8 Short Edge Unterhau from your left side vs. Long Edge Unterhau coming from your left		(parameters: Soft Strong Dynamic)
    
    	{Auxiliary}
    
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: Middle-Weighted + Medium)
    
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip				
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    					
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    			
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    			#2 "Changing Guard" [Wechsel(hut)]
    			#3 "Unicorn" [Einhorn]
    			#5 "Rear Guard" [Nebenhut]
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    			#1 "Before" [Vor]
    			#2 "After" [Nach]
    
    		Parts Of The Blade
    			#1 Long Edge [Lange Schneide]
    			#2 Short Edge [Kurze Schneide]
    
    		Moulinettes
    
    
  • library_books THEME 2C: Defence - Dynamic Parries
    
    	{Drilled}
    
    		The Most Common Soft Parry
    			#1 Hanging Point Displacement [Hangenort Versetzen]  (parameters: Soft Strong Dynamic)
    
    	{Auxiliary}
    
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: Middle-Weighted + Medium)
    
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip				
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    					
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    			#4 "Fool" [Alber]
    				
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]
    			#7 "Hanging Point" [Hangenort]
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    			#1 "Before" [Vor]
    			#2 "After" [Nach]
    
    
  • library_books THEME 3: Strategy
    
    	{Drilled}
    
    		Threat Control: Retreating in a Point Forward Guard 
    			#1 Retreat with Langenort
    			#2 Retreat with Ochs
    			#3 Retreat with Pflug
    
    		A Specialized Technique to Exploit Your Adversary's Distance and Timing Errors and its Subtype
    			"Travelling After" [Nachreissen] 
    			"Setting Upon" [Ansetzen] (a particular kind of Nachreissen)
    
    		A Specialized Technique to Exploit Your Adversary's Range Error
    			"Running Over" [Uberlauffen]
    
    	{Auxiliary}
    		
    		Stance 
    			#1 Front Stance	(parameters: several combinations)
    		
    		Grips
    			#1 Grips For The Right Hand 
    				#1.1 Hammer Grip	
    				#1.2 Pistol Grip			
    			#2 Grips For The Left Hand
    				#2.1 Hammer Grip On The Hilt
    				#2.2 Pistol Grip On The Hilt
    			#3 The Dobringer Grip
    					
    		The Four Leaguers / Liers [Vier Leger] (Main Guards) 
    			#1 "From The Roof / From The Day" [Vom Tag]
    			#2 "Ox" [Ochs]
    			#3 "Plow" [Pflug]
    				
    		Secondary Guards
    			#1 "Longpoint" [Langenort]			
    
    		The Four Openings [Vier Blossen]
    
    		Distances
    			#1 "To-Fight" [Zufechten]
    			#2 "War" [Krieg]
    
    		Order of Acting and Time
    			#1 "Before" [Vor]
    			#2 "After" [Nach]
    
    

Evaluare

Evaluarea IWHA pentru nivelul Incepatori consta atat in itemi teoretici cat si itemi practici.

Itemi teoretici sau conceptuali.

Studentul trebuie sa raspunda liber, cu cuvintele lui. In cazul acestor itemi, instructorul analizeaza raspunsul si decide daca este satisfacator sau nesatisfacator, bifand casuta corespunzatoare. Ponderea alocata acestui tip de itemi reprezinta direct punctele alocate itemului. Daca studentul a raspuns satisfacator, primeste punctele. Daca nu, nu primeste nici un punct.

Itemi practici sau demonstrativi.

Studentul trebuie sa execute corect o anumita tehnica sau actiune. In cazul acestor itemi, instructorul observa executarea tehnicii sau actiunii, LA FIECARE ITERATIE din numarul de iteratii mentionat la fiecare item practic in parte si bifeaza fiecare casuta alocata unei iteratii cu ✔ pentru o executare corecta, respectiv cu X pentru o executare esuata. Punctele acordate studentului sunt numarul de iteratii executate corect inmultit cu ponderea alocata itemului practic in cauza.

report ATENTIE! In ce priveste raspunsurile verbale cerute prin acest formular de evaluare, conceptele si tehnicile in cauza pot fi descrise DOAR in engleza moderna si/sau germana veche, termeni in romana neexistand momentan! Inafara de conceptele propriu-zise, explicatiile care ii leaga pot fi in engleza moderna sau in limba romana. Este la alegerea studentului cum alege sa raspunda, in aceste limite.
report ATENTIE! Acceptam ca raspunsuri corecte doar acele raspunsuri care sunt in acord cu interpretarile curente Iron Will HEMA Academy privind conceptul in cauza! Nu acceptam drept raspunsuri corecte interpretari vechi IWHA sau interpretari ale altor cluburi sau instructori daca nu sunt identice cu cele IWHA din prezent!
report ATENTIE! Inainte de a raspunde la itemii teoretici sau inainte de a incepe executarea itemilor practici, instructorul va va intreba daca sunteti pregatiti cu formula: “Pregatit/a”? In prima instanta, aveti voie sa cereti lamuriri instructorului evaluator in privinta a ce trebuie sa raspundeti sau aveti de executat, daca va este neclar. Instructorul isi va da silinta sa va dea lamuriri suplimentare daca nu ati inteles si va astepta un raspuns de confirmare din partea voastra ca sunteti pregatiti pana a va cere sa raspundeti sau sa executati. INSA, decizia finala este la el/ea. Daca instructorul considera, FIE ca itemul in sine este prea simplu pentru a permite explicatii aditionale FIE ca mai multe lamuriri ar fi daunatoare evaluarii si ar face itemul desuet, el/ea va preciza ca nu mai poate da lamuriri suplimentare si va va invita sa raspundeti sau sa executati. In aceasta instanta, nu mai aveti nici un recurs si va trebui sa raspundeti/executati. Refuzul vostru va rezulta in pierderea punctajului pentru itemul in cauza.

  • 1. Cum numim postura de lupta de baza, in cadrul IWHA? Si la ce elemente trebuie sa fim atenti? Demonstrati-o.
    	Se numeste Front Stance. Elementele la care trebuie sa fim atenti sunt: 
    	- centrul de greutate (buric // navel) spre adversar
    	- spatele drept
    	- umerii jos, relaxati
    	- mainile si coatele stranse pe langa corp (in “cutiuta”)
    	- genunchii un pic flexati pt. a permite miscari fluide
    	- linia proiectata din genunchi spre podea sa nu treaca peste varful piciorului in cauza
    	- umerii, soldurile sau genunchi sa fie in linie, la nivel, sa nu iasa vreunele dintre ele inafara
    	- barbia in piept
  • 2. Cate proprietati principale, si care pot fi ajustate de catre spadasin, se aplica posturii (Stance-ului)? Descrieti-le.
    	#1 Height (= distanta dintre picioare)
    			#1.1 High Stance 
    			#1.2 Medium Stance (DEFAULT Stance)
    			#1.3 Low Stance
    	#2 Weight (= pe care picior este distribuita greutatea)
    			#2.1 Forward Weighted
    			#2.2 Middle Weighted (DEFAULT Stance)
    			#2.3 Backward Weighted
  • 4. Cate tipuri de Footwork cunoasteti? Enumerati-le.
    	#1 Half-SteP
    	#2 Full-Step / Passing Step
  • 7. Ce este The Sisyphus? La ce este folosit? Descrieti in cuvintele voastre.
    	Modul corect de a contracta toate grupele de muschi implicate atunci cand param o lovitura sau cand facem noi insine o impunsatura sau o taietura. Un nume inventat de IWHA pentru structura biomecanica corecta in astfel de activitati. Este folosit doar la accelerarea armei (la atac) sau la impact (atat in cazul unui atac cat si in cazul unei parade), inafara acestor situatii muschii trebuind, ideal, sa ramana complet relaxati. 
  • 8. Cate forme de Grips cunoasteti? Enumerati-le.
    	- Hammer Grip (aplicabil atat la mana dreapta cat si la mana stanga)
    	- Pistol Grip (aplicabil atat la mana dreapta cat si la mana stanga)
    	- Dobringer Grip (atunci cand ambele maini sunt in Hammer Grip, cu dreapta cat mai aproape de crossguard, iar stanga aproape de dreapta, la 3-5 cm sub ea, dar strict pe maner, nu pe pomou)
  • 9. Conform IWHA, unde este optim sa punem mana dreapta pe maner, indiferent de forma Grip-ului?
    	Cat mai aproape de  garda // crossguard. (BONUS -> pt. a beneficia la maxim de cum sunt conceptue, DE OBICEI, spadele in privinta pivot point-ului pt. mana dreapta).
  • 10. Conform IWHA, ce variatiuni sunt valabile pentru pozitionarea mainii stangi pe maner, indiferent de forma Grip-ului?
    	Ori apropiat de mana dreapta, pe maner, ori la baza manerului, inainte de pomou, dar tot pe maner, ori direct pe pomou. (BONUS -> dar pozitia ei influenteaza pivot pointul relativ la mana stanga si duce la alt comportament al armei).
  • 12. Ce este The Great Extender?
    	Modul corect de a face o impunsatura, respectiv de a taia cu raza de actiune optima. Anume pornirea dintr-o pozitie cu mainile restranse pentru a ajunge cu mainile in extensie maxima la nivelul umerilor, dar FARA ceea ce este numit “Broken Wrist”, adica fortarea incheieturilor mainilor in jos, intr-o pozitie nenaturala. The Great Extender, ca si The Sisyphus, exprima principiul general pentru orice actiune intreprinsa in lupta: relaxare totala pana initiati o actiune, contractie instanta a tuturor grupelor de muschi necesare la inceputul actiunii, relaxarea lor imediat dupa, cat timp arma este pe traiectorie si apoi contractarea lor din nou atunci cand actiunea ajunge la final, fie cu succes sau trebuie modificata.
  • 13. Ce este The Swoosh?
    	The Swoosh este un nume pentru o practica foarte utila care permite oricarui practicant de Spada de Doua Maini sa isi dea seama daca taie corect. Anume, daca lama fluiera prin aer, pe INTREGUL arc descris de ea de la pornire la oprire, inseamna ca taiatura este corecta din punct de vedere biomecanic si al acceleratiei necesare pentru a trece printr-o tinta reala.
  • 17. Ce sunt Die Vier Leger (The Four Liers sau Four Leaguers)? Enumerati-le. Care este functia lor in lupta?
    	Cele 4 garzi principale din sistemul Liechtenauer:
    		Vom Tag 
    		Ochs
    		Pflug
    		Alber
    
    	Garzile sunt doar puncte de incepere si incheiere ale actiunilor intreprinse in lupta. In sensul ca orice actiune trebuie sa inceapa si sa se termine intr-o garda. Iar garzile principale sunt garzile recomandate de Liechtenauer a fi folosite, datorita posibilitatilor permise de fiecare dintre ele si care luate in total, acopera toate actiunile care pot fi intreprinse, conform sistemului. Garzile in sine, folosite static, NU ne apara de vreun atac si nici nu constituie vreo amenintare. Este necesara MEREU macar o miscare de maini dintr-o garda (+- o miscare de picioare), pentru a ne apara sau a ataca. (BONUS -> garzile secundare au fiecare o functionalitate similara si corespondenta unei garzi principale si orice garda secundara poate fi inlocuita mental sau considerata a fi corespondenta ei dintre cele principale!).
  • 19. Ce este Langenort (Longpoint)? Ce relatie exista intre Langenort si Haw (cut) / Stoss / Stitch (thrust)? Este Langenort pozitia in care avem cea mai mare raza de actiune a mainilor?
    	Este o garda secundara foarte importanta! Desi sursele indica, cu o disonanta cognitiva aparte, ca ar fi tot una dintre cele principale, ea fiind mentionata drept cea mai utila si importanta garda ce poate fi folosita, imediat dupa ce se precizeaza ca exista doar cele 4 garzi principale (Die Vier Leger) si doar acestea trebuie folosite… 	
    
    	Toate taieturile trec prin Langenort cand ajung la jumatatea traseului lor. 
    
    	Langenort este pozitia finala pentru o impunsatura. 
    
    	In ambele cazuri (mijlocul taieturii sau finalul unei impunsaturi), extensia mainilor trebuie sa fie maxima si la nivelul umerilor, pentru a avea cea mai mare raza de actiune. 
  • 20. Ce inseamna Stich? Si care este diferenta intre un Oberstich (Overthrust) si un Unterstich (Underthrust)?
    	Stich inseamna “a impunge” sau “impunsatura” (“thrust” sau “to thrust”). 
    	 
    	Oberstich = un thrust care vine de sus in jos catre tinta
    	Unterstich = un thrust care vine de jos in sus catre tinta
  • 21. Ce sunt Die Vier Blossen (The Four Openings)? Descrieti-le in cuvintele voastre.
    	Cele 4 deschideri / tinte pe corpul unui adversar. Cele patru segmente sunt definite, cum privesti adversarul, de linia de la capul lui pana la organul sexual, intersectata cu linia care trece orizontal prin buric (linia pe care se purta braul). 
  • 22. Descrieti distantele de lupta Zufechten (To-fight) si Krieg (War). Care este diferenta dintre ele?
    	Zufechten este distanta la care efectuand o singura actiune, definita drept MINIM o miscare a mainilor (acompaniata sau nu de un pas de orice fel), NU putem atinge cu arma nici corpul adversarului, nici lama lui (nici macar extinsa). 
    
    	Ne aflam in Krieg in orice distanta la care efectuand o singura actiune, definita drept MINIM o miscare a mainilor (acompaniata sau nu de un pas de orice fel), PUTEM atinge MACAR lama adversarului (extinsa sau nu), sau chiar corpul adversarului.  
  • 24. Cate garzi secundare (Secondary Guards) sunt predate la IWHA la nivelul Incepatori? Enumerati-le, mentionand numele lor in MACAR una dintre cele 2 limbi acceptate (Germana veche sau Engleza moderna)!
    	Sunt predate 7 garzi secundare:
    		Langenort
    		Wechsel
    		Einhorn
    		Nebenhut
    		Mittelhut
    		Kron
    		Hangenort
  • 26. Ce inseamna Oberhau, Unterhau si Mittelhau?
    	Oberhau = orice taietura (cut) care loveste tinta de sus in jos. 
    	Unterhau = orice taietura (cut) care loveste tinta de jos in sus.
    	Mittelhau = orice taietura (cut) care loveste tinta pe orizontala.
  • 30. Definiti Lange Schneide (Long Edge sau True Edge) si Kurze Schneide (Short Edge sau False Edge). Aratati-le pe un Longsword.
    	Lange Schneide = Long Edge sau True Edge. Este lama care, atunci cand luam spada de maner cu mana dominanta, in Hammer Grip, este orientata dinspre falangele proximale inafara, spre adversar. 
    
    	Kurze Schneide = Short Edge sau False Edge. Este lama care, atunci cand luam spada de maner cu mana dominanta, in Hammer Grip, este orientata dinspre inchietura mainii in spate, spre noi.
  • 38. Ce inseamna Vor (Before) si Nach (After)?
    	Vor si Nach sunt 2 concepte de timp foarte importante in sistemul Liechtenauer care descriu ordinea in care se desfasoara o lupta, DAR din punct de vedere al initiativei, mai exact cine o are si cine trebuie sa o castige. Ceea ce se poate translata si in termenii corelati (dar incompleti!): cine ataca si cine se apara. Insa cel mai corect de definit este ca persoana care preia initiativa este considerata a lupta “in the Vor” (adica “Inainte” / “Before”), sau ca “are the Vor”. Pe cand persoana care a asteptat prea mult si a cedat initiativa adversarului este considerata a lupta “in the Nach” (adica “Dupa” / “After”), sau ca “a pierdut the Vor”. Cel mai important este a intelege ca Vor si Nach nu descriu niste concepte de timp pure, absolute, ci niste concepte de timp RELATIVE la initiativa, care descriu ordinea in care au loc actiunile intr-o lupta! (BONUS -> Mai ales pentru a intelege al treilea si ultimul concept de timp din sistemul Liechtenauer, “Indes” = “As soon as”, “in the very moment”, “in-the-moment”, “Meanwhile” care se studiaza in cadrul IWHA la nivelul Avansati. Acest concept nu ar putea fi inteles daca nu ne raportam la ordinea actiunilor, prin prisma initiativei).
  • 39. Care sunt cele 3 tipuri de Auffangen (Catching Parries) predate in curriculum-ul IWHA, despre care sursele istorice ne spun ca sunt parade ineficiente, folosite de catre luptatori comuni, fara experienta sau prea multa tehnica? De ce sunt considerate ineficiente? Care sunt, totusi, avantajele lor pt. care se invata?
    	- “Ort Parry” // “Point Parry”
    	- “Schilt Parry” // “Shield Parry” (cu cele 2 variatiuni: extins si strans)
    	- “Kron Parry” // “Crown Parry”
    
    	Ort Parry este ineficient pentru ca varful spadei (si arma in sine) este tintita complet in lateral, si nu amenintam adversarul cu nimic, ceea ce este riscant! Mai ales daca acesta face o fenta si ne pacaleste sa param unde el nu ataca. De asemenea, miscarea de parada este larga si pozitia finala, extinsa a mainilor, face greoaie o continuare fara a pierde initiativa. Poate cel mai important, parand practic printr-o impunsatura PESTE taietura sau impunsatura care vine de la adversar pt. a face lama lui sa cada spre crossguard-ul nostru, asta inseamna ca nu avem foarte mult loc de eroare, pentru ca suprafata armei noastre pe care o interpunem intre noi si atac este foarte mica. 
    
    	Schilt Parry (in ambele sale variatiuni) este mai eficient ca Ort Parry (iar Schilt Parry strans este mai eficient decat Schilt Parry extins), dar tot este ineficient prin comparatie cu alte tipuri de parade din sistemul Liechtenauer. Pentru ca DESI interpunem intreaga noastra arma intre noi si adversar, in continuare nu il amenintam cu nimic (cu riscurile aferente), varful armei noastre tintind in sus si mainile noastre sunt la fel de extinse spre lateral, ceea ce face greoaie o continuare fara a pierde initiativa. 
    
    	Kron Parry este mai eficient ca Schilt Parry (in ambele sale variatiuni) si Ort Parry, pentru ca spre deosebire de ambele parade, inchide rapid distanta dintre luptatori, eliminand amenintarea armei adversarului prin impingerea ei in sus si creand conditiile de Ringen (lupta corp la corp), care este o distanta mai “sigura”, dar doar prin prisma faptului ca taieturile si impunsaturile cu arma devin foarte dificile sau imposibile (insa felierile si loviturile de pomou sau garda raman valabile si la fel de daunatoare…). In ciuda acestor “avantaje”, problema este fix reversul lor: adversarul nu este amenintat la randul lui cu nimic, iar lupta corp la corp este mai “sigura” doar daca ai tehnica mai buna ca adversarul tau si/sau mai multa forta si/sau viteza ca el. Daca nu, doar s-au schimbat un set de amenintari cu altele si in continuare nu avem initiativa ci doar am reactionat la un atac pe care l-am oprit momentan. Pe langa aceste probleme, fata de Schilt Parry, suprafata de arma interpusa intre noi si oponent este mai mica si riscul de a rata parada si de a ramane expusi cu mainile ridicate este mai mare. 
    
    	Totusi, in ciuda dezavantajelor acestor parade, ele sunt FOARTE utile si sunt predate la IWHA din urmatoarele motive: 
    	- foarte multi adversari nu au tehnica de maestri, ci de “common fencers” cum sunt descrisi in surse; asadar, pentru a contracara atacuri “incorecte”, “comune”, cu biomecanica gresita, este bine a sti parade “incorecte”, “comune” care se potrivesc perfect in astfel de situatii
    	- sunt cele mai simple parade care se pot executa; ceea ce ofera o probabilitate mai mare de succes in executia lor
    	- sunt niste parade relativ rapide, cu miscari relativ mici (mai ales Schilt Parry - strans); ceea ce ofera o rata mai mare de succes pentru oprirea atacului adversarului, mai ales in situatiile in care suntem surprinsi de el cu un atac la care nu ne asteptam
    	- pentru a putea intelege tipurile mai complicate (si mai eficiente) de parade si functia si avantajele lor, este bine a le sti si intelege pe cele mai simple si functia si dezavantajele lor
    	- fiecare dintre cele 3 parade respecta MACAR un principiu (sau mai multe) din cele 3 care descriu dominarea armei adversarului prin tehnica corecta cu a ta, anume: “edge beats flat”, “top beats bottom” si “strong beats weak”
    	- fiecare dintre cele 3 parade are o functie specifica si puncte forte impotriva unor anumite actiuni (Ort Parry este foarte buna impotriva impunsaturilor dedicate si buna impotriva taieturilor dedicate, de sus; Schilt Parry este foarte buna pentru a apara din scurt o suprafata mare a corpului, pe o singura parte, impotriva taieturilor si impunsaturilor de orice fel; iar Kron Parry este foarte buna pentru a intrerupe si frustra actiunile unui adversar mai rapid sau mai tehnic pentru a intra in lupta corp la corp)
  • 44. In ce consta un Sweeping Parry? Ce deosebiri sunt intre o astfel de parada si o parada tip Auffangen ca Ort Parry, Schilt Parry si Kron Parry?
    	Un Sweeping Parry este un tip de parada prin care “maturam” atacul adversarului. Mai exact spus, ne aparam de o taietura sau impunsatura care vine spre noi printr-o taietura FULL CUT de-a noastra care prin arcul descris “matura” tot din cale, inclusiv atacul. 
    
    	Este foarte important ca orice variatiune de Sweeping Parry sa fie executata incat sa lovim spada adversarului in prima ei treime, cu prima treime din spada noastra (adica Weak pe Weak), pentru a garanta devierea ei, dinamic! Altfel, exista sanse mari ca armele sa se opreasca intr-o parada statica!
    
    	Sweeping Parry este mai util decat cele 3 Auffangen pentru ca acopera o zona foarte mare atunci cand este executat, ceea ce elimina din grija de a rata arma adversarului din cauza unghiului la care vine catre noi si astfel scad sansele ca parada sa esueze. Mai important: Sweeping Parry este mai ofensiva decat cele 3 Auffangen pentru ca fiind in esenta ei un full cut indreptat impotriva unui atac, inseamna ca arma noastra este accelerata cand loveste arma adversarului pentru a ne apara, ceea ce permite folosirea acelei acceleratii pentru a continua repede cu un atac de al nostru.
  • 46. Ce este Hangenort Versetzen (Hanging Point Displacement) sau The Hanging Parry, cum mai este cunoscut in comunitate? Cate variatiuni sunt predate la IWHA?
    	Hangenort Versetzen, care se traduce in “Hanging-point Displacement”, este numele dat paradei care in comunitatea HEMA este cunoscuta drept “Hanging Parry”. Este o parada de tip “soft”, care functioneaza pe principiul cedarii in fata atacului adversarului si redirectionarea lui, spre deosebire de majoritatea paradelor care se opun atacului.
    
    	La IWHA se predau 2 variatiuni: 
    	- Weak Hangenort Versetzen (folosit in principal pentru momirea adversarului, ca sa loveasca in lama oferita si nu in corpul nostru, pacalindu-l astfel sa faca un atac ferm menit sa esueze, pentru a lansa unul de-al nostru cat este expus)
    	- Strong Hangenort Versetzen (folosit in situatiile in care adversarul este foarte aproape si ne ataca cu o taietura de sus pe care o preluam pe lama, foarte aproape de corp, redirectionand-o repede incat sa pasim in lateralul lui, inafara zonei de pericol, pentru a-l ataca unde este expus)
  • 49. In ce consta Nachreissen (Travelling After)?
    	Nachreissen este o tehnica din sistemul Liechtenauer care consta in programarea adversarului sa lanseze un atac ferm pe care sa-l rateze, pt. ca apoi sa il lovim cand este expus si in recuperare dupa atacul ratat. Modul in care il facem pe adversar sa rateze este prin controlarea razei lui de actiune si o buna coordonare in timp din partea noastra. Conditiile concrete sunt: 
    	- sa adoptam o postura joasa, cu greutatea distribuita pe piciorul din fata astfel incat capul sau mainile noastre sa fie expuse si tentante pentru adversar
    	- sa intram in raza lui de actiune astfel expusi
    	- sa asteptam sa lanseze atacul previzibil, pe care ni-l dorim, la tinta expusa
    	- sa ne retragem repede din raza lui de actiune cu ce joc de picioare este adecvat in situatie, in timp ce SIMULTAN, schimbam postura in una inalta, cu greutatea distribuita egal pe picioare sau chiar pe piciorul din spate
    	- odata ce lama adversarului a trecut de linia centrala dintre noi si el, sa initiem pe cat de repede cu putinta, imediat, propriul nostru atac, pana cand acesta apuca sa-si revina din taietura lui
  • 51. In ce consta Uberlauffen (Running Over)?
    	Uberlauffen este o tehnica din sistemul Liechtenauer (si o forma de Nachreissen), care consta in folosirea avantajului de raza de actiune, castigat geometric datorita razei mai mari de actiune pe care o avem atunci cand taiem la nivelul umerilor fata de un adversar care taie sub acest nivel, adica la o tinta joasa, mai ales daca nu isi ajusteaza corespunzator postura.
    
    	Conditiile concrete sunt: 
    	- sa adoptam o postura joasa, cu greutatea distribuita pe piciorul din fata, cu acest picior oferit ca tinta, expus, incat sa tenteze adversarul
    	- sa asteptam sa lanseze atacul previzibil, pe care ni-l dorim, la tinta expusa (piciorul nostru)
    	- sa retragem acel picior doar cat este necesar pentru a nu fi lovit de adversarul care se apleaca dupa el (de obicei inapoi in linie cu cel din spate)
    	- sa lovim adversarul in cap, profitand de faptul ca noi il putem lovi pe el datorita razei mai mari de actiune, in timp ce el a ratat din cauza razei de actiune mai mici 

  • library_books CORE A
    
    	{Drilled}
    
    		Attacking Safely - Cutting Into Hangings	
    			#1 Cutting Into the Lower Left Hanging
    			#2 Cutting Into the Upper Left Hanging
    			#3 Cutting Into the Lower Right Hanging
    			#4 Cutting Into the Upper Right Hanging
    			
    		Basics of Winding and Durchwechseln
    
    
    
  • library_books CORE B
    
    	{Drilled}
    
    		The Proper Parries - Static Parrying With the Hangings
    			#1 Parrying With the Lower Left Hanging + Thrust
    			#2 Parrying With the Upper Left Hanging + Thrust
    			#3 Parrying With the Lower Right Hanging + Thrust
    			#4 Parrying With the Upper Right Hanging + Thrust
    
    		Basics of Winding and Durchwechseln
    	
    
    
  • library_books THEME 1A
    
    	{Drilled}
    		
    		From Zufechten to Krieg: A Recommended Sequence of Attack
    			Wrath-Strike Point [Zornhau Ort] + Dobringer Shuffle
    					
    		A Special Technique to Gain Range with a One-Handed Strike
    			"The Whip" [Das Gayszlen]
    				
    		Off-Handed Thrust [The Jorg Wilhalm Hutter And DiGrassi Thrust]
    
    		Specialized Techniques for Changing the Side of an Attack
    			#1 “Striking Around” [Umbschlagen] 
    			#2 "Snapping" [Schnappen]
    			#3 "Taking Off" [Abnehmen / Oben Abgenomen]
    
    		Specialized Feints or "Failing" [Fehler] Techniques
    			#1 "Changing Through" [Durchwechseln]
    			#2 "Pulling" [Zucken]	
    
    
  • library_books THEME 1B
    
    	{Drilled}
    			
    		Grappling [Ringen]
    			
    			Various Types of Grappling Moves: Arm Locks, Throws and Other Body Manipulations
    
    			One Specialized Grappling and Throwing Technique	
    				"Running Through" [Durchlauffen]
    
    		Abschneiden [Slicing Off]
    
    			Unterschnitt
    
    			Oberschnitt 
    			
    			One Specialized Grappling and Slicing Technique 		
    				"Pressing the Hands" [Hande Drucken]
    
    		Specialized Techniques for Changing the Side of an Attack
    			#1 “Striking Around” [Umbschlagen] 
    			#2 "Snapping" [Schnappen]
    			#3 "Taking Off" [Abnehmen / Oben Abgenomen]
    	
    
    
  • library_books THEME 2A
    
    	{Drilled}
    		
    		Displacements / Preemptings / Displacing Parries [Versetzen]
    			Cutting Into The Four Hangings Against An Incoming Cut
    		
    		Winding (Feeling + Four Hangings + ONE of the Three Wonders/Wounders) 
    			#1 Bind in Lower Left Hanging + Winding In [Inwinden] + Thrust 
    			#2 Bind in Lower Left Hanging + Winding Out [Auswinden] + Thrust
    			#3 Bind in Lower Right Hanging + Winding In [Inwinden] + Thrust 
    			#4 Bind in Lower Right Hanging + Winding Out [Auswinden] + Thrust
    
    		Specialized Techniques for Changing the Side of an Attack
    			#1 “Striking Around” [Umbschlagen] 
    			#2 "Snapping" [Schnappen]
    			#3 "Taking Off" [Abnehmen / Oben Abgenomen]
    
    		Specialized Feints or "Failing" [Fehler] Techniques
    			#1 "Changing Through" [Durchwechseln]
    			#2 "Pulling" [Zucken]	
    
    
  • library_books THEME 2B
    
    	{Drilled}
    		
    		Displacements / Preemptings / Displacing Parries [Versetzen]
    			Cutting Into The Four Hangings Against An Incoming Cut
    		
    		Winding (Feeling + Four Hangings + ONE of the Three Wonders/Wounders) 
    			#5 Bind in Upper Left Hanging + Winding In [Inwinden] + Thrust 
    			#6 Bind in Upper Left Hanging + Winding Out [Auswinden] + Thrust
    			#7 Bind in Upper Right Hanging + Winding In [Inwinden] + Thrust 
    			#8 Bind in Upper Right Hanging + Winding Out [Auswinden] + Thrust 
    
    		Specialized Techniques for Changing the Side of an Attack
    			#1 “Striking Around” [Umbschlagen] 
    			#2 "Snapping" [Schnappen]
    			#3 "Taking Off" [Abnehmen / Oben Abgenomen]
    
    		Specialized Feints or "Failing" [Fehler] Techniques
    			#1 "Changing Through" [Durchwechseln]
    			#2 "Pulling" [Zucken]	
    
    
  • library_books THEME 3A
    
    	{Drilled}
    		
    		Setting Aside [Absetzen]	
    			Thrusting Into An Incoming Thrust Or Cut And Following Through 
    
    		Shooting The Point [Schiessen] 
    	
    
    
  • library_books THEME 3B
    
    	{Drilled}
    		
    		The 5 Cuts / Master Cuts / Secret Cuts [Funf Hawen / Meisterhauen / Verbogenen Hauen]	
    			#1 "Wrath-Strike" [Zornhau]
    			#2 "Thwart-Strike" [Zwerchau]
    			#3 "Crooked-Strike" [Krumphau]
    			#4 "Squinting-Strike" [Schielhau]
    			#5 "Parting-Strike" [Scheitelhau]